ZEDS DEAD

Processed with VSCOcam with b5 preset

Zeds Dead

Biographie

La cassette s’enclenche. Retour en arrière. Play.

Un narrateur un peu alcoolisé commence à parler alors que des images un peu confuses s’affichent.

« Nous sommes en 2010. Zeds Dead s’apprête à donner un de leurs premiers shows dans la cave d’un bar à Toronto. Derrière le mur de briques et le plafond à peine fixe, pendent des fils, libres. L’odeur d’alcool, de fumée et de transpiration règne dans la pièce. La queue se fait de plus en plus longue, et la salle se remplit. Personne n’arrive à décrire la musique pour l’instant. Quand Hooks et DC débutent leur set, la terre se met à trembler, l’air se fait de plus en plus chargé et tout le monde s’enflamme, au point de sentir la musique dans leurs os. Tout le monde pouvait le dire depuis leurs premiers shows – ils vont devenir grands, très grands« .

Avance rapide. Le narrateur continue.

« Passons en 2013. Zeds Dead fait un tabac. Ils ont un catalogue remplit comprenant des remix pour certains des plus grands artistes présents, et des sorties d’albums ou de tapes en partenariat avec les labels les plus crédibles du game. Ils ont accumulés des centaines de millions de vues en ligne.Ils partent en tournée pour plus de 70 dates devant des centaines de milliers de personnes. Les fans adorent leurs shows, les critiques raffolent de leur créativité et les plus grands réclament leurs productions. Ils sont grands, très grands. »

Retour en arrière. Encore.

« La date n’est pas importante. L’endroit ? Toronto, Canada. Deux adolescents Zack Rapp-Rovan et Dylan Mamid se rencontrent –ils partagent immédiatement leur amour pour le classic hip-hop, la composition et plein d’autres choses. Dylan devient DC, Zack devient Hooks. Ils décident de monter Mass Productions aka MP Record et débutent avec un album de parties instrumentales hip-hop intitulé Fresh Beets.

Avance rapide. Encore une fois.

« On est en 2009. Le hip-hop est dans le coma. Hooks et DC vont avoir une révélation qui va tout changer. Ils ont soif de nouveauté. Ils veulent mélanger les genres, bouleverser les codes et créer leur empreinte musicale.

L’écran devient noir. Une scène de Pulp Fiction apparaît soudainement. Butch et Fabienne, assis sur une Harley Davidson. S’en suit le dialogue suivant :

FABIENNE: « Who’s motorcycle is this? »

BUTCH: “Its a chopper, baby. »

FABIENNE: “Who’s chopper is this? »

BUTCH: « Zed’s. »

FABIENNE: “Who’s Zed? »

BUTCH: « Zed’s dead, baby, Zed’s dead. »

Ecran noir.


Biography

Let’s start with the tape. Pop it in. Rewind. Press play.

A whiskey-voiced narrator starts speaking as the hazy images come into focus.

“It’s 2010. Zeds Dead is about to play one of their first shows in the basement of a dive bar in Toronto. Behind the brick walls and the unfinished ceiling exposed wires hang freely. The air smells of booze, smoke, and sweat. A crowd is lined up outside, flasks hang from their back pockets and cigarettes from their lips. Abandoned drinks rest on the lip of the DJ booth while joints get sparked in the corners.

The tiny room is packed. Nobody quite knows how to describe the music yet. When Hooks and DC start their set the earth trembles. The air becomes charged and almost sexual. Everyone goes crazy. You feel the music in your bones. Your marrow shakes. You don’t know what they will play next but you know it might just change your life. Everybody at those early shows could tell – these guys are gonna be big. »

Fast forward a few scenes. The narrator continues.

« Let’s move forward to 2013. Zeds Dead is killing it. They’ve got an enormous catalogue that includes remixes for some of the biggest artists out there, and releases with the most credible labels in the game. They’ve accumulated hundreds of millions of views online. They play tours of over 70 dates to hundreds of thousands of people. Fans love their shows, critics love their creativity, and heads love their production. They’re big. Really big. »

Rewind again. Further than before.

« The date’s not important. The place is Toronto, Canada. Teenagers Zack Rapp-Rovan and Dylan Mamid are introduced – they hit it off immediately over a shared love of classic hip hop, music production, and digging through crates. They join forces and call themselves Mass Productions aka MP Records. Dylan becomes DC and Zack becomes Hooks. They work out of DC’s often smoky garage. Critiquing, dissecting and swapping samples. They grow with every tune. They get on a level where their combined sound is unified and strong. MP releases an LP of hip hop instrumentals called Fresh Beets. It’s a pivotal moment for the duo. »

Fast forward a couple chapters.

« We’re in 2009 and hip hop is in a coma. Hooks and DC are about to have an epiphany that will change everything. They thirst for something new. They want to make people move to their sounds and not just bob their heads, but to grind, heave, shiver, stomp, and dance to their music.
They want to capture the ecstasy and comradery of house, the heart pummelling thrill of Drum and Bass, the beauty of ambient music, and the heaviness of electro – all in one sound. They want to push boundaries. To challenge themselves and their listeners to”–

The movie cuts out. Ribbons of static shimmer across the blackness. Someone has taped over this part. A scene from Pulp Fiction flickers on screen. Butch and Fabienne are sitting on top of a Harley Davidson.

FABIENNE: « Who’s motorcycle is this? »

BUTCH: “Its a chopper, baby. »

FABIENNE: “Who’s chopper is this? »

BUTCH: « Zed’s. »

FABIENNE: “Who’s Zed? »

BUTCH: « Zed’s dead, baby, Zed’s dead. »

The screen goes black.

ZEDS DEAD sera en tournée prochainement en Europe et s’arrêtera à Paris le 19 Novembre prochain.

ZEDS DEAD will be on tour in Europe and will stop by Paris on November 19th. 

  • Date 06/09/2016
  • Tags Zeds Dead

Les actions de l’agence